سایت اختصاصی مهندس سجاد جعفری

سایت اختصاصی مهندس سجاد جعفری
کارشناسی ارشد مدیریتHRM
-مشاورجوان شورای اسلامی شهرستان صومعه سرا
-مشاور روابط عمومی و رسانه شورای اسلامی تولم شهر
-عضو شورای سردبیری نشریه فرهنگ سربازی
-مشاور مدیر موسسه سنجش و دانش استان گیلان
-عضو انجمن مهندسان مکانیک ایران
-فعال فرهنگی
-عضو ستاد برگزاری یادواره شهدای منطقه عربان صومعه سرا
پست الکترونیک:sajad-jafari@live.com


نویسندگان
پیوندهای روزانه

خبرگزاری فارس:

یادداشت:سجاد جعفری


لا تَکرِهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین؛

از فتنه و آزمایش در آخرالزمان نگران نباشید چراکه موجب نابودی منافقان خواهد شد (رسول‌الله - میزان الحکمه، ح 15748)

پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، آشوب و اردوکشی خیابانی، شهرهای بزرگ کشور را فراگرفت. سر باز زدن نامزدهای شکست‌خورده از قانون و فراخوانی طرفداران برای حضور و راهپیمایی در خیابان‌ها، دقیقاً همان فرصتی بود که دشمنان نظام، مدت‌ها منتظر آن بودند.

روز 25 خرداد، عده زیادی از معترضان در خیابان آزادی تهران و چند شهر دیگر حاضر شدند و راهپیمایی سکوت برگزار کردند اما در اواخر این راهپیمایی، افرادی سودجو و فرصت‌طلب، از جوّ ایجادشده، سوءاستفاده کرده و راهپیمایی را به‌وسیله درگیری با نیروهای انتظامی و حمله به پایگاه بسیج به آشوب کشیدند که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنانمان شد.

پس‌ازاین واقعه، موج التهاب و ناامنی کشور به‌خصوص تهران را فراگرفت. در این حین، رهبر ما مثل بسیاری از خواص، نظاره‌گر ماجرا نماند و به گذر زمان چشم ندوخت. حضرت آقا ابتدا با نمایندگان کاندیداها دیدار و آن‌ها را نسبت به خطرات خروج از محدوده قانون آگاه کرد. اقدام بعدی ایشان حضور در نماز جمعه تهران و شستن غبار فتنه از چهره سیاسی کشور بود. دفاع و نقد منصفانه هر چهار نامزد انتخابات، ارائه راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود، لزوم مرزبندی معترضان با دشمنان، اتمام‌حجت با آشوبگران و در آخر اعلام آمادگی برای جان‌نثاری درراه انقلاب، کلیدواژه‌های رهبر در این خطابه بود.

حضور به‌موقع آقا در این نماز جمعه باعث شد شک و تردید جای خود را به اعتماد و آگاهی دهد. پس از اتمام‌حجت رهبر با مردم، سرانی که بازهم به اردوکشی خیابانی ادامه دادند و به مقدسات مردم اهانت کردند، در روز 9 دی باسیلی ملت ایران تنبیه و از صحنه سیاسی نظام حذف شدند؛ اما تاکتیک مبارزات فتنه گران در جامعه برای اعمال تدریجی نظر خود بر مردم چه بود؟

1-دروغ بزرگ- قدیمی‌ترین و پردامنه‌ترین تاکتیکی است که تاکنون در جنگ نرم مورداستفاده قرارگرفته است. این تاکتیک عمدتاً برای مرعوب کردن و فریب ذهن حریف مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدین معنی که پیامی را که به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد، بیان می‌کنند و مرتب بر «طبل تکرار» آن می‌کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند. این تاکتیک درزمان هیتلر و توسط فردی به نام «گوبلز» رئیس دستگاه تبلیغاتی نازی‌ها مطرح شد. گوبلز بر این اعتقاد بود که «دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد، باور آن برای مردم راحت‌تر است.»

2-کلی‌گویی- تولیدات رسانه‌های غربی در حوزه‌های سیاست، فرهنگ و اقتصاد مملو از مفاهیم کلی در این حوزه‌ها هست. دموکراسی، حقوق بشر، آزادی و... مفاهیمی هستند که بدون تعریف و توجیه مشخص، باهدف اقناع مخاطبان سرزمین‌های مشخص به کار گرفته می‌شوند. درواقع کلی‌گویی عبارت است از ایجاد ارتباط نظری و عملی خاص با مفهومی ویژه تا مخاطب بدون بررسی دلایل، شواهد و قرائن، آن نظر و عمل را بپذیرد. تاکتیک کلی‌گویی، تاکتیکی است که سعی می‌شود ذهن مخاطب متوجه حواشی و شاخ و برگ یا جزئیات نشده و در رابطه با هسته مرکزی پیام، حساسیت از خود نشان ندهد و آن را بدون بررسی و کنکاش بپذیرد. به همین دلیل برخی این تاکتیک را «بی‌حس سازی مغزی» نیز می‌نامند.

3- جاذبه جنسی-استفاده از زنان و دختران با ظاهری اروتیکال در تبلیغات انتخاباتی برخی کاندیداها در انتخابات سال 88 و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و نیز وضع نامناسب روابط زن و مرد در تجمعات انتخاباتی آن‌ها ازجمله مصادیق این تاکتیک تلقی می‌شود که ضمن جذب مخاطب، تلاش بر ارتقای سطح اثرگذاری پیام داشت.

4-تکرار-تکرار تقلب در انتخابات «در سال 88 ازجمله آن مواردی بود که به‌کرات توسط رسانه‌های گروهی خارجی و داخلی و حتی توسط خود مردم تکرار شد. این موضوع آن‌قدر تکرار شد که موضوع منطقی اثبات» تقلب «جای خود را به اثبات» عدم تقلب داد وعده‌ای منتظر ارائه دلایلی برای نبود تقلب بودند! اما باگذشت زمان و رو شدن دست دشمن در حوادث پس از انتخابات، این تکرار نیز تأثیر خود را از دست داد.

5-شایعه-در انتخابات سال 88 در اشکال مختلف اخباری در سطح جامعه منتشر می‌شد که جنبه شایعه داشت. ازجمله آن‌ها می‌توان به «اعلام پیروزی یکی از کاندیداها قبل از شمارش آراء، کشتارهای غیرواقعی توسط نیروهای انتظامی و امنیتی، تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان و ...» اشاره کرد.

6-پیشگویی-ارائه اخبار و آمارهای آلوده به‌دروغ از وضعیت سیاسی، اقتصادی کشور، فاجعه‌آمیز بودن آینده کشور در صورت تداوم وضع موجود، توسل به آمارهای خلاف واقع و اعلام پیروزی در انتخابات بلافاصله پس از اتمام رأی‌گیری ازجمله پیشگویی‌های فاجعه‌آمیزی بود که در قالب سناریوی دشمن در انتخابات سال 88 دنبال شد.

7-تصدیق اشخاص معروف-تلاش جریان فتنه در حوادث پس از انتخابات و رایزنی برخی عناصر این جریان برای همراهی برخی مراجع تقلید که مورد وثوق و احترام جامعه هستند در حمایت از این جریان یا حمایت برخی عناصر سیاسی شاخص از این جریان، مصداق بارز بهره‌گیری از این تاکتیک در انتخابات سال 88 بود.

حالا که تقویم سال 88 را ورق می‌زنیم، متوجه این مهم می‌شویم بصیرتی که آقا در این چند ماه به جامعه تزریق کرد، باعث شد به هنگام حرمت‌شکنی فتنه گران در روز عاشورا، مردم باقدرت، وحدت و بدون تعصبات سیاسی آن‌ها را از خود برانند و در نه دی سیل خروشانی به راه بیندازند که اندک امید سران فتنه را نیز با خود ببرد.

به دنبال هتک حرمت عاشورای حسینی و پخش تصاویر این جنایت در رسانه‌ها، شهرها و روستاهای مختلف کشور یکپارچه در دفاع از قهرمان کربلا و محکومیت اقدام شرم‌آور فتنه گران، ایرانیان روز 9 دی در سراسر کشور در حمایت از امام حسین (ع) و ولایت به خیابان‌ها آمدند. تجدید بیعت ملت با آرمان‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب باعث شد تا ریشه فتنه‌ای که ماه‌ها مشکلاتی را در سطح کشور به وجود آورده بود، خشکانده شود.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم- 19/10/1388:
مطمئن باشید که روز نهم دیِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی - که شرایط غبارآلودگیِ فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می‌کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را می‌بیند.
قَدْ جَاءکُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ
به‌راستی رهنمودهایى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر که به دیده بصیرت بنگرد به سود خود او و هر کس از سر بصیرت ننگرد به زیان خود اوست و من بر شما نگهبان نیستم.

سوره انفال آیه مبارکه 104

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۶
سجاد جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی