سایت اختصاصی مهندس سجاد جعفری

سایت اختصاصی مهندس سجاد جعفری
کارشناسی ارشد مدیریتHRM
-مشاورجوان شورای اسلامی شهرستان صومعه سرا
-مشاور روابط عمومی و رسانه شورای اسلامی تولم شهر
-عضو شورای سردبیری نشریه فرهنگ سربازی
-مشاور مدیر موسسه سنجش و دانش استان گیلان
-عضو انجمن مهندسان مکانیک ایران
-فعال فرهنگی
-عضو ستاد برگزاری یادواره شهدای منطقه عربان صومعه سرا
پست الکترونیک:sajad-jafari@live.com


نویسندگان
پیوندهای روزانه

روشی نوین در کنترل ارتعاشات سیستم تعلیق خودرو

ترجمه و تالیف: مهندس سجاد جعفری

مقدمه

ارتعاشات چرخ اتومیبل یکی از مواردی است که در راحتی سرنشینان و استهلاک قطعات خودرو نقش بسیار زیادی دارد. مهمترین قسمت دمپ این ارتعاشات کمک فنر و فنرهای آن می باشد. لذا بررسی این ارتعاشات و کنترل[۱] آن از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.در این تحقیق ، پس از مدلسازی رفتن چرخ روی دست انداز به روش اجزای محدود[۲] ، به کنترل ارتعاشات آن به کمک کنترل [۳]LQR می پردازیم. چرخ به صورت دو درجه آزادی در نظر گرفته شده و پیزوالکتریکی[۴] متصل شده کار حسگر و عملگر کنترلر را انجام می دهد . در این تحقیق روند دمپ ارتعاشات در مقایسه نمودارها برای ۲ نوع روش المان بندی و دو نوع کنترلر مختلف واضح دیده می شود که جهت پیشبرد راحتی سرنشین و کم کردن صدمات قطعات ناشی از لرزشها و دست اندازها بسیار مفید می باشد.

در این تحقیق به بررسی ارتعاشات چرخ اتومیبل می پردازیم . چرخ همواره با دمپر است . با توجه به پستی و بلندیهایی که در سطح زمین وجود دارد ، موقعیت مکانی چرخ تغییر می کند . با آنالیز اطلاعات حاصل از تغییر ارتفاع چرخ توسط رایانه ، نقشه ای از پستی و بلندیهایی موجود در سطح نمونه به دست می آید .

یکی از مهمترین عواملی که بر کیفیت رانندگی و راحتی سرنشین و سرعت و دقت عمل کردن رانندها تاثیر دارد، ارتعاشات خودرو است.

محققان بیشماری در زمینه کنترل ارتعاشات خودرو فعالیت کرده اند. ایشان با مدلسازی تحلیلی یک جرم و فنر و دمپر به عنوان نیروی بین چرخ و زمین و انتخاب کنترلر PI دست به کم کردن ارتعاشات کردند .

آقای جز[۵] {۷} (۲۰۰۴) با مدل کردن چرخ به صورت زیر که به شکل جرم ، فنر و دمپر مشخص شده و توانست با استفاده از پیزوالکتریک در پایه متصل به دمپر ، دست به کنترل ارتعاشات خودرو بزند.

ادامه مطلب در سایت واران نیوز:


http://www.varannews.ir/41069/%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۷
سجاد جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی